Vänligen observera!

Hej! P.g.a. lite tekniskt trassel har min blogg bytt adress till krinolinaskok.blogspot.com - alltså precis som bloggen heter! Vänligen uppdatera ditt bokmärke och följ mig gärna på den nya adressen där jag bloggar vidare! Kram, Kattis

söndag 27 september 2009

Lingonpäron

M har plockat en massa lingon under jaktveckan i Härjedalen. Vi hade en del päron på trädet. Har gjort en sats med lingonpäron. Jag har lagt dem i en burk i matkällaren. Jag tänkte vi skulle ta fram dem till jul och äta dem med luftigt vispad grädde. De har en sanslöst snygg röd färg. Tog en bild när de låg och kokade sakta i kastrullen. Receptet kommer från Svenska bärboken, denna gigant bland giganter. Jag har kokat päronen hela, jag tycker det blir snyggast så när man lägger upp dem. Det doftar mycket gott i hela huset när man kokar dem.


Lingonpäron


2 l lingon

1 l vatten

2 kg fasta päron

5 dl socker till varje liter saft

1 kanelstång


Skölj lingonen och koka upp dem med vattnet. Koka i 15 minuter. Sila ifrån bären. Mät saften och koka upp den med sockret och kanelstången. Skala päronen och skär dem i klyftor eller halvor, Koka dem mycket långsamt mjuka i lingonsaften. Hur lång tid det tar beror på päronsorten. Ta upp päronen allt eftersom de är klara och lägg dem i rena varma burkar. Koka ihop lagen, ta bort kanelstången och häll lagen het över päronen. Förslut och förvara kallt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar