Vänligen observera!

Hej! P.g.a. lite tekniskt trassel har min blogg bytt adress till krinolinaskok.blogspot.com - alltså precis som bloggen heter! Vänligen uppdatera ditt bokmärke och följ mig gärna på den nya adressen där jag bloggar vidare! Kram, Kattis

söndag 20 september 2009

Cranks soppa på äpple och jordnötssmör

Det här receptet kommer från den världsberömda vegetariska restaurangen Cranks i London. För oss passar det bra nu när det finns massor av äpplen och fin persilja i trädgården (även om receptet bara innehåller ett enda äpple). Försök att få tag på jordnötssmör utan härdat vegetabiliskt fett. Det brukar finnas i välsorterade hälsokostbutiker. Precis nu kom jag på att man säkert kan prova att göra den här soppan med kokosmjölk i stället, det borde bli gott.

Cranks soppa på äpple och jordnötssmör

6 portioner

12 dl mjölk (ekologisk, såklart)
1 äpple
4 msk jordnötssmör
saft av en citron
3 msk mjöl till gröt, ex. mixade havregryn eller rågmjöl
1-2 krm malen ingefära
salt och peppar
hackad persilja till garnering

Värm mjölken till strax under kokpunkten. Riv i äpplet. Blanda jordnötssmör och citronsaft och rör ned det i mjölken tillsammans med resten av ingredienserna. Sjud i 15 minuter. Kör soppan med mixerstav. Värm igen. Smaka av och strö över persilja. Kan även serveras kall.

2 kommentarer:

  1. Det är enkelt att göra eget jordnötssmör. Kör nötterna i mixern rätt länge och tillsätt eventuellt fett typ bregott eller rapsolja. Vill man ha mer smak kan man rosta nötterna först även tillsätta kryddor. Jag föredrar chili
    Mvh Peter (lokal mat i Gävleborg www.valbostreet.se )

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset Peter! Synd att jag missade det tidigare. K

    SvaraRadera