Vänligen observera!

Hej! P.g.a. lite tekniskt trassel har min blogg bytt adress till krinolinaskok.blogspot.com - alltså precis som bloggen heter! Vänligen uppdatera ditt bokmärke och följ mig gärna på den nya adressen där jag bloggar vidare! Kram, Kattis

söndag 20 september 2009

En stek på lut

M är på väg hem från den andra jaktomgången. Det är söndag. Hösten är helt magisk med sol, blommor och friska dofter. Jag grävde fram en stek på innanlår ur frysen i morse. Den kommer från älgen som M kom hem med förra helgen. Jag fick något slags inspiration och gned först in den med ett lager honung, sedan med en massa pressad vitlök. Efter det strödde jag på ett lager flingsalt. Sist ett tjockt lager med hackad timjan och massor av persilja. Nu står den på bordet i köket och gosar till sig. Funderar nu på om jag skall a/steka den i ugnen tillsammans med lök, vitlök och örtkryddor eller b/lägga den i järngrytan och låta den puttra där med några kvistar timjan. Klart är i alla fall att det blir ris till, för potatisen är slut och jag känner mig för lat för att gå till affären. Det finns ekologiska rödbetor i kylen, och de blir nog ett bra tillbehör. Man lägger dem i en form med litet olja, och när de är ugnsbakade penslar man på litet vitlöksolja och strör över litet flingsalt.
Det skall faktiskt bli litet spännande att se hur det blir med honungen ihop med saltet, vitlöken och örtkryddorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar