Vänligen observera!

Hej! P.g.a. lite tekniskt trassel har min blogg bytt adress till krinolinaskok.blogspot.com - alltså precis som bloggen heter! Vänligen uppdatera ditt bokmärke och följ mig gärna på den nya adressen där jag bloggar vidare! Kram, Kattis

måndag 7 september 2009

Krinolinas havrefrallor


Snodde ihop ett improviserat recept på frallor en dag, och familjen sa att de var jättegoda, så jag har gjort dem flera gånger sedan dess. Here goes:

Krinolinas havrefrallor
16/32 stycken

25 g jäst
5 dl ljummet vatten (37 grader ca)
1 tsk salt
2 msk olivolja eller rapsolja
3 dl havregryn
1/2 dl linfrö
ca 1 liter vetemjöl

Blanda ut jästen i litet av degvätskan. Tillsätt salt, resten av vattnet, olja, linfrö och havregryn. Rör om ordentligt en stund så att havregrynen blir mjuka. Tillsätt vetemjöl tills degen blivit fast men inte torr. Knåda ordentligt i några minuter. Låt jäsa på dragfri plats i minst ett par timmar, gärna längre. Jag har börjat följa erfarna bagares råd att ta halva mängden jäst men dubbelt så lång jästid, och det har blivit en j-a skillnad på brödet.

Knåda sedan ihop degen igen och dela den i så många bitar du vill ha. Om du gör 32 frallor så blir de ganska små, och om du gör 16 räcker de till mer rejäla mackor. Rulla bullar och lägg på plåt. Låt jäsa under handduk minst en halvtimme. Pensla med ägg och strö på sesamfrö, havregryn, solrosfrön eller nötter. Grädda i 225 grader i mitten av ugnen, 8 minuter för småfrallor och 12 för stora. Jättegoda med smör, ost och sylt eller med skivad kalkon och grönsaker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar