Vänligen observera!

Hej! P.g.a. lite tekniskt trassel har min blogg bytt adress till krinolinaskok.blogspot.com - alltså precis som bloggen heter! Vänligen uppdatera ditt bokmärke och följ mig gärna på den nya adressen där jag bloggar vidare! Kram, Kattis

söndag 20 september 2009

Det bästa äppelmoset

Det här receptet kommer från Hiram, som skrev om mat i Svenska Dagbladet under många år. Hon har gett ut flera kanonbra kokböcker. Det här är receptet på hennes bästa äppelmos. Det är hämtat ur boken Hirams bästa recept. Jag har gjort om originalreceptet till att innehålla syltsocker, då slipper man tillsätta natriumbensoat och tocke där själv, det har jag aldrig varit bra på. Jag gör inget annat äppelmos, för det är enkelt att göra, smakar fantastiskt och får en sån fin färg. Se själva!

Det bästa äppelmoset

3 1/4 kg äppelbitar (blanda ej sorter)
7 dl vatten
1 kg syltsocker

Skär alla äpplen i små bitar. Alla fula delar skall bort. Vackert, rött skal kan lämnas kvar. Blanda socker och äpplen i kastrull. Locket måste vara tättslutande. Koka i 10-15 minuter. Häll upp på rena och varma burkar. Förslut genast.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar