Vänligen observera!

Hej! P.g.a. lite tekniskt trassel har min blogg bytt adress till krinolinaskok.blogspot.com - alltså precis som bloggen heter! Vänligen uppdatera ditt bokmärke och följ mig gärna på den nya adressen där jag bloggar vidare! Kram, Kattis

torsdag 13 maj 2010

Fräsch smörgåstårta!


Nu när det är vår är jag litet sugen på smörgåstårtor och sallader av olika slag. Köpte Amelia härom dagen (gillar egentligen inte den tidningen för att den är så otroligt kroppsfixerad, men det fanns inga andra och den kostade bara 29:50) och där var ett reportage om Emma Hamberg och hennes kompis Anette som lagar mat tillsammans. Det fanns fina bilder och ett recept på "Roffes räkfrossa", en dröm till smörgåstårta men i litet ny tappning. Det både såg gott ut och verkade gott när man läste receptet, så den kommer jag att göra i sommar när vi har bjudit hem några polare, med vitt vin eller rosé till, och något smaskigt till efterrätt. Formuleringarna i receptet är Émmas och Anettes och inte mina egna.
Roffes räkfrossa
10 bitar
8 skivor landgångsbröd
Fyllning 1:
1 dl majonnäs
1 dl crème fraîche
2 msk finhackad purjo
1 dl finhackad gurka
2 msk orökt kaviar
2 msk klippt dill
Fyllning 2:
1,5 dl grädde
0,5 dl crème fraîche
2 hg räkor med skal
2 avocados
2 msk mycket finhackad lök
Skala räkorna och hacka dem fint. Blanda dem ocj löken med den lätt vispade grädden och tillsätt crème fraîchen. Pressa ned citronsaft, nymald, ev. litet salt, blanda och smaka av. Ös ned mer efter tycke och smak. Vänd sedan försiktigt ned finhackade avocadobitar. Smeten skall vara ganska lös, annars får man tillsätta till med crème fraîche.
Lägg ut två brödskivor tätt samman och bred ut fyllning 1. På med två nya brödskivor och smeta ut hälften av fyllning 2. Två nya skivor och resten av fyllning 2. Lägg sedan de sista skivorna överst, slå in allt i gladpack och ställ i kylskåpet över natten.
Garnering:
Blanda majonnäs och crème fraîche. Det skall vara ett tunt lager över hela tårtan. Lägg på massor med räkor, kräftstjärtar, lax, svart kaviar, citron, gurkskivor och dillkvistar. Snåla inte!
På bilden i tidningen har de satt krasse eller någon slags sallad runt kanten på tårtan och knutit om med ett fint band. Det blev liksom pricken över i, tycker jag. Å Gud så gott, jag blir jättehungrig nu när jag skriver om det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar