Vänligen observera!

Hej! P.g.a. lite tekniskt trassel har min blogg bytt adress till krinolinaskok.blogspot.com - alltså precis som bloggen heter! Vänligen uppdatera ditt bokmärke och följ mig gärna på den nya adressen där jag bloggar vidare! Kram, Kattis

lördag 29 maj 2010

Punschrulltårta

Nu börjar sommarkalasen. Vad sägs om en smarrig punschrulltårta till mormors 80-årspartaj? Den gör verkligen skäl för namnet, för det är punsch både i smet och fyllning. Och punsch är kanske det enda roliga din mormor har. Jag tycker punschen har hamnat litet i skymundan. När jag läste i Uppsala satt vi på nationerna och skrek -VAR ÄR PUNSCHEN? Och så sjöng vi om den immiga punschen som skulle komma snart. Det var tider det. Det här är ett recept från den legendariska Hiram.

Punschrulltårta

3 ägg
1 1/2 dl socker
2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 msk punsch
1 1/2 msk mjölk

Fyllning: 200 g smör eller philadelphiaost
1 1/2 dl florsocker
1 äggula
5 cl punsch

Vispa ägg med socker pösigt. Rör i vetemjöl blandat med bakpulver. Tillsätt punsch och mjölk. Bred ut i en avlång fyrkant på ett bakplåtspapper och grädda i 5 minuter i 250 grader.
Stjälp upp på ett sockrat bakplåtspapper. Låt den bli kall innan den breds med fyllningen och rullas samman och läggs svalt. Strax före servering pudras rulltårtan med florsocker.

Fyllningen: Rör smör eller philadelphiaost kraftigt med florsocker, en rumsvarm äggula samt rumsvarm punsch.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar