Vänligen observera!

Hej! P.g.a. lite tekniskt trassel har min blogg bytt adress till krinolinaskok.blogspot.com - alltså precis som bloggen heter! Vänligen uppdatera ditt bokmärke och följ mig gärna på den nya adressen där jag bloggar vidare! Kram, Kattis

söndag 23 maj 2010

Krinolinas enkla rågsiktsbröd


Gjorde ett stort rågsiktsbröd i går. Jag måste baka eget litet grövre bröd så att det passar in i dieten med bara långsamma kolhydrater. Sedan försöker jag att inte äta med än en eller två mackor per dag. Visst blev det fint? Smakar gott, jättefint med ost eller rökt kalkon och litet skivade grönsaker. Jag använder oftast stenmalen rågsikt från Berglunds bageri i Kungsgården.



Krinolinas rågsiktsbröd

25 g jäst
5 dl vatten, ljummet (37 grader)
3 msk olivolja
1-2 msk salt
2 dl linfrö
1-1,5 l rågsikt
1-2 dl vetemjöl till ihopknådning och utbakning

Smula jästen i en degbunke. Tillsätt litet av det ljumma vattnet och blanda ut jästen. Tillsätt resten av vattnet, olja, salt och linfrö. Blanda ned rågsikten och rör och knåda till en fast konsistens. Låt jäsa några timmar eller över natten. Knåda degen igen, ganska noga, med vetemjöl. Forma till en stor limpa och lägg på bakplåtspapper på plåt. Låt jäsa 30-60 minuter. Sätt ugnen i tid på 175 grader. Grädda brödet i 40-45 minuter (prova med en sticka, om stickan blir kladdig är brödet inte klart. Ta ut och lägg på galler eller handduk. Beundra ditt verk!


Ät med litet smör eller doppa i olivolja med citronsmak till en sallad. Passar också bra med skivat ägg och kaviar. Mums!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar