Vänligen observera!

Hej! P.g.a. lite tekniskt trassel har min blogg bytt adress till krinolinaskok.blogspot.com - alltså precis som bloggen heter! Vänligen uppdatera ditt bokmärke och följ mig gärna på den nya adressen där jag bloggar vidare! Kram, Kattis

tisdag 20 juli 2010

Carpaccio på älg, fänkål, parmesan och citron

Fick besök av mina gamla kompisar Nito och Cathrine. Cathrine bor i Stockholm och Nito bor i Johannesburg i Sydafrika, men är under sommaren i sin sommarstuga utanför Söderhamn. Vi brukar träffas en gång om året. Egentligen brukar Tina, som jobbar på Astra och bor i Södertälje, också vara med, men hon fick förhinder den här gången. Vi träffades när vi läste i Uppsala allihop. Nito, Cathrine och jag hade några vilda år på Kulturvetarlinjen innan vi spreds åt olika håll. Tina doktorerade i fysikalisk kemi.

Vi hade en mysig helg. På lördagkvällen gjorde M en av sina godaste paradrätter, carpaccio på älgkött med fänkål och citron (carpaccio uttalas karpatjo enligt italienska språkregler). Det går inte att beskriva hur gott detta är. Jag hittade receptet i en bok om toscansk mat som jag lånade på biblioteket för nästan tio år sedan. Jag visade receptet för min man och han nappade direkt. Även bonussonen, som trots att han var i värsta rataråldern (15) tjatade en period ständigt om att få den här carpaccion på helgerna. Den här gången hade M lyckats skära älgköttet riktigt riktigt tunt, så det smälte i munnen. Det går bra om man har en vass och bra kniv. De flesta har alldeles för slöa knivar hemma. Funderar på att göra ett inlägg med en liten knivslipningsskola. Det är lättare än man tror.

Här kommer nu äntligen receptet på denna smakliga, otroligt fräscha rätt. Inget för veganer och vegetarianer, men för alla andra. Observera att köttet skall frysas först. Det kan vara bra av många olika skäl. Alla mina vänner med försänkningar i jaktlag norr om Dalälven: kör igång!


Carpaccio på älg med fänkål, parmesan och citron
4 personer

225 g filé av nöt eller älg
havssalt
60 g fänkål, mycket tunt skivad
skivad eller hyvlad parmesan i önskad mängd (ta gärna en hel sådan där liten tårtbit)

Dressing:
15 g inlagd kapris (helst i saltlake), avrunnen och finhackad
1 tsk rivet citronskal
1 msk hackad färsk persilja (helst bladpersilja för smaken och konsistensen)
1 msk färsk hackad basilika
6 msk extra jungfruolja
saft av 1/2 citron
nymalen svartpeppar efter behag
litet extra citronsaft

Frys köttet minst 15 minuter så att det blir fastare och lättare att skära. Använd en mycket vass kniv och skär köttet i så tunna skivor som möjligt, strö över litet havssalt och ovanpå det fänkål och parmesan.

Vispa samman alla ingredienserna till dressingen och häll den över köttet. Täck löst med plastfolie och låt marinera i rumspemperatur i en timme. Pressa över litet mer citronsaft, mal litet svartpeppar över och servera omedelbart.

Vi brukar ha klyftpotatis till, och en fräsch sallad med mycket gröna blad. Den här speciella kvällen hade vi sötpotatis i klyftor som vi bakat i ugnen och överöst med salt. Det funkade också bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar