Vänligen observera!

Hej! P.g.a. lite tekniskt trassel har min blogg bytt adress till krinolinaskok.blogspot.com - alltså precis som bloggen heter! Vänligen uppdatera ditt bokmärke och följ mig gärna på den nya adressen där jag bloggar vidare! Kram, Kattis

tisdag 6 juli 2010

Min farmors 90-årskalas på Askö sommarhem


Askö sommarhem ligger ett kort stycke norr om Avesta centrum, vid Dalälven. Det är en mycket vacker plats som kan hyras för endast 250 kronor för en hel dag. Där hade vi kalas för min farmor Anny som fyllde 90 år. Vi hade en helt osannolik tur med vädret, och vi kunde sitta ute och barnen kunde ligga på filtar och rita, spela bocchia och sitta på bryggan och doppa tårna i älven.
Tårtan syns här. Min brorson Max, som är sju år och mycket matintresserad, har bett att få receptet på den. Det kommer här. Jag gjorde bottnar enligt receptet på gräddtårta i Rutiga Kokboken, men sedan hittade jag på en egen fyllning. Bladen och rosorna gjorde jag av marsipan. Blombladen lades ut av jordgubbar som skivats på snedden. Jag tycker själv att den blev himla fin. Måtten som anges här är för en vanlig rund tårta för tio personer. Jag dubblade det och gjorde tre bottnar, en otrolig massa ägg med andra ord. Vi skulle ju bli 35 personer.
Botten till gräddtårta med jordgubbar
10-12 bitar
4 ägg
2 dl socker
1 dl potatismjöl
1 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
Bakformen penslas med smält smör och bröas med ströbröd. Äggen och sockret vispas poröst. Blanda mjölsorterna med bakpulvret och vänd ned det i smeten. Rör försiktigt tills smeten blir slät. Häll den i formen. Grädda kakan på galler i nedre delen av ugnen i 200 graders ugnsvärme i ca 35 minuter. Om man som jag tar dubbel sats och en hel plåt måste man korta ned tiden, för annars blir den bränd, märkte jag. Som sagt så gjorde jag tre sådana bottnar som jag sedan skar isär på längden och lade ihop med fyllning mellan.
Fyllning 1 (till en tårta för tio personer)
5 dl vispad grädde blandas med 2 dl riven mandelmassa och några droppar bittermandelessens.
Fyllning 2
1 pkt vaniljvisp med en aning bittermandelessens i.
Fyllning 3
Vit chokladmousse gjord på 100 g vit choklad och 3 dl vispgrädde. Chokladen hackas och läggs i en bunke, grädden kokas upp och slås över chokladen. Sedan rör man tills chokladen smält. Låt svalna innan den läggs på.
Fyllning 4
Minst 500 g frysta jordgubbar som mosas och bredes på. Jordgubbarna skall vara i det översta lagret, för att saften skall sippra ned genom bottnarna och göra hela tårtan saftig. Om man vill kan man blanda i litet likör, men det är väl inte att rekommendera om den skall ätas av barn.
Garnering
5 dl vispgrädde, ganska hårt vispad
färska jordgubbar, skivade på snedden
rosa och grön marsipan

Man kan förbereda tårtan dagen innan om man har möjlighet att hålla den kall, och sedan bara breda på grädde och garnera strax före servering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar