Vänligen observera!

Hej! P.g.a. lite tekniskt trassel har min blogg bytt adress till krinolinaskok.blogspot.com - alltså precis som bloggen heter! Vänligen uppdatera ditt bokmärke och följ mig gärna på den nya adressen där jag bloggar vidare! Kram, Kattis

lördag 17 juli 2010

En skön stund med mackor på Lassekrog





Vi åkte hemifrån i ottan på söndagmorgonen, på väg till Norge. Väg 272 var stilla, och få människor hade vaknat. Vi hade ätit frukost grymt tidigt eftersom vi ville iväg och det var en lång resa, ända till norska kusten ett femtontal mil norr om Trondheim. Efter en och en halv timmes resa blev vi väldigt sugna på fika. Det var lättare sagt än gjort att få en macka och en kopp kaffe före tio på förmiddagen. Vi brukar stanna på Nya Konditoriet i Bollnäs, men det hade söndagsstängt. Grillen vid älven i Ljusdal öppnade inte förrän till lunch. Det var därför en obeskrivlig lisa när vi kom till Lassekrog i Färila socken och krogen faktiskt hade öppnat. Det är så fint därinne, och de gjorde i ordning mycket goda mackor åt oss, och dessutom var kaffet nybryggt med ett siktdjup som understeg 1,5 millimeter, precis som jag vill ha det. Töserna som serverar har en speciell dräkt, som jag först trodde var en Färiladräkt, men de berättade att det var Lassekrogs egen dräkt. Affischen längst ned är från en räddningsaktion som ägde rum år 1961. Även den kände Hilding Mickelsson var med. Jag har träffat Hilding. Det var en sjutusan till människa. Och uppenbarligen fungerade ju räddningsaktionen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar