Vänligen observera!

Hej! P.g.a. lite tekniskt trassel har min blogg bytt adress till krinolinaskok.blogspot.com - alltså precis som bloggen heter! Vänligen uppdatera ditt bokmärke och följ mig gärna på den nya adressen där jag bloggar vidare! Kram, Kattis

lördag 10 juli 2010

En sommarmorgon i den södra köpingen















Vi sov på vandrarhemmet i S:t Anna på vägen hem från Skåne. Det behövdes eftersom det var outhärdligt varmt. På morgonen stannade vi till i Söderköping, precis när affärerna höll på att öppna. Svalt och skönt fortfarande, och ganska litet folk ute. Söderköping är en jättefin liten stad. Jag har stannat där en massa gånger på väg till och från Öland. Då har vi brukat anlita pizzerian vid ån. Den här gången blev det glass på Smultronstället vid kanalen. Violglass med violsås. Jag kan inte motstå något som smakar viol. Violpastiller, ljusblå skumelefanter, skumgrodor, you name it, jag måste ha det.
Det finns mycket vackert att beskåda i Söderköping. Ån. Kanalen. De många gamla välbevarade husen. Det gröna timmerhuset ovan är från 1500-talet. Staden har gamla anor. Åk inte förbi nästa gång utan kör in i centrum och upplev denna idyll en timme eller så.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar