Vänligen observera!

Hej! P.g.a. lite tekniskt trassel har min blogg bytt adress till krinolinaskok.blogspot.com - alltså precis som bloggen heter! Vänligen uppdatera ditt bokmärke och följ mig gärna på den nya adressen där jag bloggar vidare! Kram, Kattis

tisdag 6 juli 2010

Midsommar på Grytnäs Gammelgård















Vi firade midsommar som vanligt hemma i Grytnäs, på Gammelgården. Alla var där. Åtminstone halva min släkt. Beskåda min mamma och hennes tvillingbror Göran i Grytnäsdräkt, samt min moster Inger. Grytnäsdräkten är vacker, tycker jag, i rostrött, lindblomdgrönt och vitt. Mandräkten kompletteras med mörkblå byxor och långrock. Där var även moster Kerstin, Gösta och min kusin Jakob med sina två telningar i Leksandsdräkt. Hur gullig var inte lilla pluttbebisen Isabell i sin lilla gula dräkt med miniförkläde! Det är finfint att slå sig ned på en filt med en kaffe och ett fat med kakor och bullar. Och för en gångs skull regnade det inte. Tanterna i hembygdsföreningen sålde fika och glass för glatta livet. Stången blev rest efter ett visst mankemang, folkdanslaget harvade på och det dansades kring stången. När man är uppvuxen med midsommar i Dalarna känns allt annat firande en smula torftigt. Det kan faktiskt inte hjälpas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar