Vänligen observera!

Hej! P.g.a. lite tekniskt trassel har min blogg bytt adress till krinolinaskok.blogspot.com - alltså precis som bloggen heter! Vänligen uppdatera ditt bokmärke och följ mig gärna på den nya adressen där jag bloggar vidare! Kram, Kattis

fredag 20 mars 2009

Äppelreserv

Höstens äppelskörd var mer än riklig. Vi visste knappt vad vi skulle göra med alla äpplen. Det blev enorma mängder äppelmos, vinäger och pajer. Till slut blev det till att torka och lägga på burk. Vi har ingen plats för en massa äpplen i frysen. Dessutom har vi en hel del vinteräpplen i trädlådor i matkällaren, invirade i tidningspapper. Barn gillar att knapra på torkade äppelskivor. Skivorna kan ju också blötläggas och läggas i paj och andra bakverk. Man kan använda dem i te. Dessutom funkar det bra för mig som inte tål råa äpplen. Till någon form av efterrätt skulle jag kanske blötlägga dem, fräsa dem i smör och gräddsvänga dem, ungefär som man gör med svamp. Den röran skulle jag förmodligen krydda med kanel, kardemumma och litet honung. Och vad skulle man kunna ha detta till? Kanske vaniljglass, eller kanske en sallad på frukt som passar ihop med äpplen. Ja, det är nog värt att pröva en dag. Tills vidare får vi väl fortsätta knapra...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar