Vänligen observera!

Hej! P.g.a. lite tekniskt trassel har min blogg bytt adress till krinolinaskok.blogspot.com - alltså precis som bloggen heter! Vänligen uppdatera ditt bokmärke och följ mig gärna på den nya adressen där jag bloggar vidare! Kram, Kattis

söndag 15 mars 2009

Strömming à la Krinolina


Det här sättet att hantera strömming har jag hittat på själv. Man doppar filéerna i ägg och vänder dem sedan i en blandning av sesamfrö, litet salt och rivet limeskal. Det blir väldigt gott, och litet annorlunda. De skall fräsas i smör eller olja i ett par tre minuter på varje sida så att de får fin färg. De blir knapriga och goda. Man kan riva över litet mer limeskal. Till detta tycker jag att man skall ha kokt potatis, eller möjligen hemgjort potatismos (det är inte krångligt att göra), och en kall sås med citrus i. Vi tog överbliven aioli, och det blev mycket lyckat. Jag antar att man också skulle kunna ta pesto. Strömming är finfina grejer. Dessutom är det en fet fisk full av Omega 3, och det behöver kroppen. Det gäller bara att köpa strömming som verkar schysst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar