Vänligen observera!

Hej! P.g.a. lite tekniskt trassel har min blogg bytt adress till krinolinaskok.blogspot.com - alltså precis som bloggen heter! Vänligen uppdatera ditt bokmärke och följ mig gärna på den nya adressen där jag bloggar vidare! Kram, Kattis

fredag 27 mars 2009

Kycklingfilé i balsamicogrädde

Jag tror att jag hittade det här receptet i agronomernas fackliga tidskrift. Det är jättegott. Jag hade en fikonbalsamico, men det går bra med vilken som helst. Men jag tror ju att en dyrare, mer autentisk är godare. De billiga görs ju tydligen på saft och sockerkulör. Det är inte särskilt balsamiskt. Inte särskilt schysst heller. Serveras med fördel med ris.


Kycklingfilé i balsamicogrädde
4 personer
4-6 kycklingfiléer
1 paket skivad bacon
oliv- eller rapsolja
3 dl grädde av valfri sort
5 msk tomatpuré
2 msk balsamico
3 pressade vitlöksklyftor
svartpeppar och salt efter behag
Linda en baconskiva runt varje kycklingfilé och fäst eventuellt med tandpetare. Fräs sakta i olja i en stekpanna på båda sidorna tills de blivit gyllenbruna. Lägg dem i en smord, eldfast form. Blanda resten av ingredienserna till en sås. Häll den över filéerna. Formen skall in i 200 grader i 30-40 minuter. Kolla med en kniv att filéerna är klara. Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar