Vänligen observera!

Hej! P.g.a. lite tekniskt trassel har min blogg bytt adress till krinolinaskok.blogspot.com - alltså precis som bloggen heter! Vänligen uppdatera ditt bokmärke och följ mig gärna på den nya adressen där jag bloggar vidare! Kram, Kattis

måndag 16 mars 2009

Yunnan och Gunpowder


Just nu är favoritteet hemmavid ett svart kinesiskt te som heter Yunnan. Jag hittade en liten bok om te som jag hade glömt att jag hade. Där lär man sig att Yunnan är ett kinesiskt vardagste av hög kvalitet. Köpte ett halvt kilo på Bönor och Blad i Uppsala (en underbar liten butik, det finns en i Stockholm också, kolla den fina hemsidan http://www.bonorochblad.se/). De hade lyckligtvis en ekologisk variant. Jag gillar starkt svart te, så jag låter det dra länge, och sedan måste jag ha mjölk och kanske litet honung i. De hade också ett par hekto ekologisk Gunpowder. Mitt förhållande till grönt te har avsevårt förbättrats sedan jag läste att kineserna låter det gröna teet dra bara en kort stund, för annars hinner bitterämnena utvecklas. Det är troligen därför jag aldrig blivit riktigt sams med grönt te, och jag vill verkligen dricka det eftersom det är så nyttigt. Nu låter jag det dra högst en halv minut, och det är mycket godare. Nästa steg blir nog att återupptäcka den gamla rökta vännen Lapsang Souchong, som var en flitig besökare under tidigt nittiotal.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar