Vänligen observera!

Hej! P.g.a. lite tekniskt trassel har min blogg bytt adress till krinolinaskok.blogspot.com - alltså precis som bloggen heter! Vänligen uppdatera ditt bokmärke och följ mig gärna på den nya adressen där jag bloggar vidare! Kram, Kattis

fredag 20 mars 2009

Stenmalet och ekologiskt mjöl i Kungsgården

Den västra delen av Gästrikland är litet av ett mecka när det gäller ekologisk och närproducerad mat. Vi är bland annat välsignade med ett fantastiskt litet bageri som säljer stenmalet, ekologiskt mjöl från egna åkrar. Det heter Berglunds bageri och ligger i Kungsgården. Man kan köpa mjöl, bakverk och fika. Man får välja en egen kaffekopp, alla är olika. Förutom det goda matbrödet är paradnumren bland annat vaniljbullar och rabarbermuffins. Alla matbröden är uppkallade efter ägarnas barnbarn. Min favorit är Melker. Doften när man kliver in där en tidig morgon är oförglömlig. Bageriet har också gett ut en egen kakbok. En bra present till någon som redan har allt är en kakbok och ett par påsar mjöl från Berglunds. När man bakar på mjölet får man ta någon deciliter mjöl mindre än när man använder vanligt mjöl, eftersom det är mycket drygt. Jag kan tänka mig att stenmalet mjöl också är mer mineralrikt än annat mjöl, men det är en hemsnickrad teori som jag ännu inte har något vetenskapligt belägg för. Jag skall nog fråga nästa gång jag kommer dit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar