Vänligen observera!

Hej! P.g.a. lite tekniskt trassel har min blogg bytt adress till krinolinaskok.blogspot.com - alltså precis som bloggen heter! Vänligen uppdatera ditt bokmärke och följ mig gärna på den nya adressen där jag bloggar vidare! Kram, Kattis

tisdag 3 mars 2009

Ingen rädder för Kajsa Warg


Den här boken öppnade mina ögon för ett nytt tänkande någonstans vid mitten av 1980-talet. Den är skriven av två danska matgurus; Camilla Plum och Nanne Simonsen. Camilla Plum har under senare år dykt upp i TV4, i program som handlat om hennes enorma trädgård och om saker hon lagar i sitt kök. Boken innehöll många idéer som bröt mot den rådande svenska matkulturen: man skall äta råvaror efter säsong, maten skall vara så enkel som möjligt, och man kan hellre hämta inspiration från enkel och nyttig mat än att krångla till det med ingredienserna. Författarna var mycket inspirerade av italiensk mat och av Mellanösternköken. Det var första gången man hörde talas om hummus! Svensk mat har förändrats mycket sedan dess. Jag älskar fortfarande den här boken, och jag kommer aldrig att göra mig av med den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar