Vänligen observera!

Hej! P.g.a. lite tekniskt trassel har min blogg bytt adress till krinolinaskok.blogspot.com - alltså precis som bloggen heter! Vänligen uppdatera ditt bokmärke och följ mig gärna på den nya adressen där jag bloggar vidare! Kram, Kattis

måndag 2 mars 2009

Husgudar

Jag har några husgudar. Jag köper deras böcker, lusläser dem och lagar en massa ur dem. Jag ser alla tv-programmen. De har gemensamt att deras mat inte är krånglig, att de ser det som självklart att det har betydelse för hälsan vad man stoppar i magen, och att maten innehåller mycket grönt, både grönsaker och örtkryddor.

De är:

Jamie Oliver. Han är sanslöst innovativ. Han tänker ut recept på nätterna. Förmodligen är han besatt av mat. Jag har lagat massor av saker från programmen och böckerna, och allt är så vansinnigt gott. Hans senaste bok Hemma hos Jamie är en bibel för oss som älskar att äta hemodlat, ekologiskt och som gillar livet på landet. Den är helt enkelt underbar. Det är alltid kul att se vad han skall hitta på härnäst.

Annemarta Borgen. Hon var norska, en fantastisk odlare, kock, människa och skribent, och hon var gift med den norska författaren Johan Borgen. Hennes bok Min örtagård (Forum) är den allra bästa boken. Den dyker upp emellanåt på antikvariaten, men den är ganska svår att få tag på. Annemarta Borgen har även skrivit Min rosengård och Min fiskkokbok, båda otroligt inspirerande böcker. Om man kan läsa Min örtagård utan att bli passionerat intresserad av örtkryddor, då har man ett hjärta av sten. Den är också jättebra att läsa om man är på väg att anlägga en kryddgård.

Leila Lindholm, så klart. Vilken mat, och framför allt, vilka bakverk! Dessutom sitter man klistrad vid TV:n för att kolla in hur hon har stylat köket, och hur tjusigt hon har lagt upp allting. Jag glömmer aldrig hennes chokladkaka med rosmaringlass.

Bo Holmström i Solens mat. Något av det bästa man kan se i rutan. Att få se den italienska lokala maten lagas för hand utan stress, kolla in deras handlag och snappa upp några tricks här och där, det gör livet värt att leva. Och vilka råvaror! Aldrig något fusk. Jag är djupt och innerligt avundsjuk på Bo Holmström som får åka runt i Italien och äta på det där viset.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar