Vänligen observera!

Hej! P.g.a. lite tekniskt trassel har min blogg bytt adress till krinolinaskok.blogspot.com - alltså precis som bloggen heter! Vänligen uppdatera ditt bokmärke och följ mig gärna på den nya adressen där jag bloggar vidare! Kram, Kattis

fredag 13 mars 2009

En brakmiddag i Järnriket

I går kväll lagade jag mat åt tolv personer. Vi hade en sammankomst i sydvästra hörnet av Gästrikland. Vi har avslutat ett lyckat delmoment inom ett stort projekt, och i egenskap av projektledare tyckte jag att jag borde bjuda alla medverkande (bl.a. många ideella krafter) på en riktig trerätters. I går eftermiddag fick jag stora skälvan ett tag och undrade vad jag gett mig in på. Och jag oroade mig väldigt för att ugnen i lokalen som vi lånat inte skulle rymma de volymer av potatis och kyckling som jag planerade att stoppa in i den. Men när jag kom dit fanns det en enorm varmluftsugn, och allt flöt på väldigt bra eftersom jag hade förberett det mesta hemma. Det tål att sägas igen att planering är A och O i sådana här sammanhang.
Till fördrink hade jag blandat smultroncider med björnbärslikör, och stoppat i ett par björnbär och en skiva lime i varje glas. Jag hade skickat M för att köpa vin (Mauro) och öl (Mariestad). Jag hade enorma mängder bubbelvatten. Till förrätt gjorde jag en soppa på kikärter och purjolök som jag snott av Jamie Oliver. I den lade jag högar med färskhackad timjan och purjo samt en stor klick av ett slags oortodox aioli gjord på créme frâiche, Philadelphiaost, majonnäs och vitlök.

Huvudrätten var en av mina paradrätter: grillad kyckling med björnbär, päron, fikon och rödlök. Till detta hasselbackspotatis. Det tycker jag är den godaste ugnspotatisen. Jag hade även en sallad på späda blad av spenat, machesallad och baby leaf med rostade pinjenötter över. Den salladen kan man lätt bli beroende av. Jag hade bakat ingefärsbröd till (se ett tidigare inlägg).

Gästerna blev nog rätt mätta och de klagade över att jag försökte göda dem. Det var en helt korrekt uppfattning från deras sida. Och den känslan förstärktes avsevärt hos dem när de fick efterrätten, en kaka som är en blandning mellan en kladdkaka och en cheesecake med en fruktsallad på kiwi, mango och lime bredvid. Min föresats att ingen skulle gå hungrig från bordet lyckades riktigt ordentligt.

Soppa på kikärter och purjolök

4 personer

2 gula lökar
1/2 purjolök
2 vitlöksklyftor
cirka 3 msk olivolja
2 burkar/paket kikärter (man kan använda torkade, men då måste man koka dem själv)
Saften från en limefrukter
Örtsalt eller salt och buljong efter behag

Löken, purjon och vitlöken finhackas och smältes några minuter i en kastrull i lite olivolja. Häll i kikärterna. Koka upp och låt bubbla i ungefär 15 minuter. Ta av kastrullen från plattan och mixa soppan med en mixerstav. Den skall bli ganska slät, men det är bara trevligt om men ser att det ärter i den. Sedan värmer man igen och smakar av med salt eller örtsalt. Den går bra att förbereda i förväg. Jag gjorde den två dagar i förväg och ställde den kallt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar