Vänligen observera!

Hej! P.g.a. lite tekniskt trassel har min blogg bytt adress till krinolinaskok.blogspot.com - alltså precis som bloggen heter! Vänligen uppdatera ditt bokmärke och följ mig gärna på den nya adressen där jag bloggar vidare! Kram, Kattis

fredag 13 mars 2009

Catherine Schücks choklad- och cheesecaketårta med fruktsallad


Den här kakan/tårtan är så fruktansvärt god. Catherine Schück presenterade den i ett nummer av tidningen Tara som ett påskrecept. Hon hade äppelsallad till, men jag tål inte råa äpplen, så jag brukar ta mango. I går hade jag kiwi och mango. För bästa resultat skall den bakas en dag i förväg.


Choklad- och cheesecaketårta

Chokladfyllning:
2 ägg
3 dl strösocker
150 gram smält smör
1 tsk vaniljsocker
4 msk kakao
1 1/2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

Cheesecakefyllning:
400 gram Philadelphiaost
2 ägg
3/4 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
1 msk limesaft

2 mango
1 limefrukt

Sätt ugnen på 200 grader.
Till chokladfyllningen: smält smöret, vispa ihop ägg och socker,. Blanda vaniljsocker, bakpulver, vetemjöl och kakaopulver och häll ner i äggsmeten. Häll i smöret och rör till en jämn smet.
Till cheesecakefyllningen: vispa ihop ägg, lime, vaniljsocker och strösocker. Det är jättegott att röra i rivet limeskal. Rör osten krämig och rör sedan ihop allt till en jämn smet.
Smöra och mjöla en spännform. Häll i chokladsmeten och grädda i fem minuter. Ta ut formen och häll därefter på cheesecakesmeten. Grädda i 20-30 minuter i 200 grader, eller tills smeten precis har stelnat, som en kladdkaka ungefär. Låt den kallna helt innan du öppnar formen.

Mangosallad: skär 2 mangofrukter i stavar. Riv över skalet från limefrukten och pressa över saften. Servera kakan med en liten hög fruktsallad bredvid.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar