Vänligen observera!

Hej! P.g.a. lite tekniskt trassel har min blogg bytt adress till krinolinaskok.blogspot.com - alltså precis som bloggen heter! Vänligen uppdatera ditt bokmärke och följ mig gärna på den nya adressen där jag bloggar vidare! Kram, Kattis

söndag 15 mars 2009

Strimmelgryta


Det här receptet lägger jag mest ut med tanke på två killar som heter Axel och Per. De är sju och nio år gamla, tror jag, och de bor i Hudiksvall. De lagar middag hemma hos sig en gång i veckan. Eftersom de är gamla nog att hantera kniv, kan de nog utan större problem laga den här goda grytan. Och ris är ju lätt att koka. Deras mamma äter inte kött, men de kan nog göra grytan helt på quorn eller göra en lite specialgryta åt henne i en kastrull bredvid. Lycka till, grabbar!

Strimmelgryta

ca 500 gram rostbiff eller lövbiff, skuret i smala strimlor

2 finhackade gula lökar

2 finhackade eller pressade vitlöksklyftor

5 dl kokbar crème fraîche

1/2-1 dl tomatpuré

salt efter behag

några stänk worchestershiresås (smaka av)

Först fräser man köttet ordentligt på medelvarm platta tillsammans med löken och vitlöken. Lägg i löken litet efter köttet, så att den i princip bara mjuknar. Tillsätt tomatpuré, salt och worchestershiresås tills du tycker att det är lagom. Vill man ha en sötare smak, har man i mer tomatpuré. Vill man ha den mustigare, tar man litet mer worchestershiresås. Grytan behöver bara koka i några minuter. Till detta serverar man ris och gärna en sallad med mycket tomater.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar