Vänligen observera!

Hej! P.g.a. lite tekniskt trassel har min blogg bytt adress till krinolinaskok.blogspot.com - alltså precis som bloggen heter! Vänligen uppdatera ditt bokmärke och följ mig gärna på den nya adressen där jag bloggar vidare! Kram, Kattis

tisdag 3 mars 2009

Functional food: Body foods for women (Jane Clarke)


Jag har alltid fascinerats av mat som gör något bra för kroppen. Att mat kan användas för att förebygga sjukdomar är så fruktansvärt häftigt. Kanske man skulle ha blivit dietist? Synd att själva ordet låter så trist.

Tvärtom kan mat också totalt bryta ned kroppen. För en tio år sedan blev det väldigt hett med functional food, d.v.s. mat som medicin. Jag var på bokrea i London ett jullov och hittade den här boken, Body foods for women av Jane Clarke. I boken går hon igenom vanliga sjukdomar och brister som kan drabba kvinnor, och hon berättar om vad man skall äta för att få i sig just de näringsämnen som motverkar just den sjukdomen. Exempelvis: drabbas man av högt blodtryck bör man begränsa sitt saltintag, äta massor av kalium (finns i frukt, grönsaker och fullkornsprodukter) och försöka få i sig hyfsat med kalcium (magra mejeriprodukter). Känner man sig deppig, skall man vara försiktig med socker och se till att få i sig mycket vitaminer och mineraler. Jag tycker det är jätteintressant. Så fort någon i min bekantskapskrets är hängig, kommer jag sättandes med den här boken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar