Vänligen observera!

Hej! P.g.a. lite tekniskt trassel har min blogg bytt adress till krinolinaskok.blogspot.com - alltså precis som bloggen heter! Vänligen uppdatera ditt bokmärke och följ mig gärna på den nya adressen där jag bloggar vidare! Kram, Kattis

fredag 20 mars 2009

Rosenmarmelad

Det här receptet finns i Annemarta Borgens bok Min örtagård. Hon brukade göra den på sin gård Knatten vid havet utanför Fredriksstad söder om Oslo. Annemarta var passionerat förtjust i rosor och hade en enorm rosengård som sköttes av henne tillsammans med en hoper barnbarn. Hon skriver om detta i sin bok Min rosengård. Den här marmeladen har en stark rosensmak. Man kan inte äta så mycket av den, men man kan ta en klick på scones, eller lägga den i en tårta. Förresten innehåller rosenblad mycket C-vitamin, mycket mer än nypon! Troligen skulle man också kunna använda den i en pajfyllning. Jag tycker att den främsta tjusningen med den är rosenfärgen. Det är mycket viktigt att röra hela tiden, annars blir den brun. Jag hade inte tillräckligt med rosenblad i trädgården, men vi var i Norge på havsfiske, och där fanns enorma buskage med blommande vresrosor. Jag plockade en massa blomblad och lade dem i plastpåsar som jag förvarade kallt, och de klarade sig fint hela vägen hem.

Rosenmarmelad

Receptet fordrar femtio utslagna, doftande röda rosor. Koka upp en liter vatten med 1 kilo farin och låt det koka tills det börjar tjockna. Lägg i alla de rensade rosenbladen och saften av en citron, låt koka upp och rör hela tiden om med en trägaffel. Låt marmeladen småkoka på lägsta värme en timme. Rör ofta i den, annars blir den brun i stället för röd. Häll upp marmeladen på glasburkar och sätt på lock när den svalnat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar