Vänligen observera!

Hej! P.g.a. lite tekniskt trassel har min blogg bytt adress till krinolinaskok.blogspot.com - alltså precis som bloggen heter! Vänligen uppdatera ditt bokmärke och följ mig gärna på den nya adressen där jag bloggar vidare! Kram, Kattis

måndag 2 mars 2009

Hemgjort och ekologiskt vaniljsocker

Vaniljsocker använder man ju emellanåt, men det känns inte så kul att det mesta av det vaniljsocker man köper i affären är gjort på rutten gran i stället för riktig vanilj. Tydligen görs det en del sådant i Norge (källa: Den hemlige kocken). Man vill ju ha riktiga svarta vaniljkorn i, men det är ganska svårt att få tag på. Jag såg Jamie Oliver göra eget vaniljsocker. Han tog ett kilo ekologiskt socker och si så där en sju vaniljstänger. Han skar dem i bitar och körde alltihop i en mixer några minuter. Sedan silade han det, och det som blev kvar i silen mixade han en stund till. Jag har provat, och det blir jättegott. Det är dyrt med vaniljstång, men jag tror det här är mer lönsamt än att köpa samma mängd fuskvaniljsocker. Det är också en bra present. Har sett att det i vissa butiker, t.ex. Hemköp, finns äkta ekologisk vanilj på burk som bara kostar ungefär 30 kronor. Det kan vara ett bra alternativ.

1 kommentar:

  1. vad jag brukar göra är att när jag har använt mig av vanilj ur vaniljstång till ett recept så tar jag den urskrapade vaniljstången som är kvar, skär ner den i lite mindre bitar och har de i en burk med socker. efter några dagar smakar sockret vanilj - så behöver jag inte köpa extra vaniljstångar endast till vaniljsocker, men använder mig av resterna..

    SvaraRadera